آیا ما قربانی تبانی بازرسان کار با مخابرات بوده ایم؟
بازرسی کار موثر و کارآمد ، یکی ازنشانه های ضروری هر دولت مترقی و اقتصاد موفق است .
اداره کل بازرسی کار به عنوان یک تشیکلات ضروری با خط مشی اجتماعی ازقرن نوزدهم تاسیس گردید و فرزند انقلاب صنعتی محسوب می شود و در اساسنامه سازمان بین امللی کارILO از تمامی کشورهای عضو خواسته شده است تا نسبت به برقراری نظام بازرسی کار و اجرای دو سند بین المللی، یعنی توصیه نامه خدمات بهداشتی مصوب 1919 (شماره 5) و توصیه نامه بازرسی کار مصوب 1923 (شماره 20) اقدام نمایند و سپس مقاوله نامه بازرسی کار مصوب 1947 (شماره 81) و توصیه نامه های مرتبط با آن (شماره 81 و 82 و 85) تکمیل گردید که این استانداردها جامع و فراگیر بوده و با وجود آنکه بیش از50 سال قبل تدوین شده است، همچنان معتبر بوده و کاملاً با شرایط حاضر منطبق می باشند.
جمهوری اسلامی با توجه به اینکه عضو این مجموعه می باشد تابع مجموعه ای از قوانین این سازمان ها و قوانین مصوب کاری در کشور می باشد .که نظارت دقیق و مداوم بر ارگانهایی مانند مخابرات و شرایط کاری حاکم بر آن جزء وظایف بازرسان این سازمان می باشد لذا با توجه به تحمیل شرایط کاری خارج از عرف قانونی و عدم رعایت مسائل و مشکلات کاری در این بخش و رعایت نکردن حد اقل های کاری و مسائل ایمنی این سوال مطرح می شود که در طول سی سال گذشته بازرسان اداره کار چند بار از مرکز مخابراتی بازرسی کرده اند؟اگر بازرسی نکرده اند چرا و به چه علت به وظیفه قانونی خود عمل نکرده اند ؟ .مجازات تبانی بازرسان با ادارات و شرکت ها ی مانند مخابرات و ارائه گزارش نادرست شرایط کاری حاکم بر آنها چیست ؟و چه کسی تاوان گزارشات نادرست آنها را باید پرداخت نماید ؟ و تا کی می خواهد این سیر نادرست ادامه داشته باشد ؟
درتبصره ماده 99 قانون کار آمده است "
ماده 1- بازرسان کار موظفند در جهت نظارت بر حسن اجرایمقررات قانون کار و آییننامههای مربوطه به ویژه مصوباتشورایعالی حفاظت فنی، مقررات حمایتی مربوط به مدت کار،مزد، رفاه کارگران، اشتغال ن، کارگران نوجوان و اتباع خارجی،مرخصی، نوبت کاری، کار شبانه، اضافهکاری، کمک هزینه مسکن وخواربار و ایاب و ذهاب کارگران، کمک عائلهمندی، بیمه، پاداشافزایش تولید و طبقهبندی مشاغل کارگران، مراتب را مورد بررسی وتحقیق قرار داده و به مدارکی که مربوط به امور کار و کارگر کارگاهباشد مراجعه و در صورت نیاز از تمام و یا قسمتی از دفاتر، اسناد و مدارک مذکور رونوشت تحصیل نمایند.
ماده 2- بازرسی از کارگاههای مشمول قانون کار به استثنایکارگاههای خانوادگی بدون اطلاع قبلی کارفرما و نیاز به اجازه ویبراساس برنامه از پیش تعیین شده از طرف واحد مربوطه انجاممیپذیرد.
تبصره- بازرسان کار موظفند هنگام بازرسی، کارت شناساییویژه بازرسی را که به امضای وزیر کار و امور اجتماعی رسیده استهمراه داشته باشند و به کارفرما یا نماینده وی ارائه نمایند.
ماده 3- بازرسان کار موظفند به منظور نظارت بر حسن اجرایمقررات و آییننامههای مصوب شورای عالی حفاظت فنی از همهقسمتهای کارگاه بازرسی ایمنی به عمل آورند.
ماده 4- بازرسان کار باید هنگام بازرسی از کارگاهها با توجه بهنوع صنعت و نوع کار، به آییننامههای مربوطه توجه و به مواد آناستناد نمایند.
ماده 5- بازرسان کار در مواردی که ادامه کار دستگاه یا قسمتی ازکارگاه را خطرناک تشخیص میدهند، موظفند مراتب را کتبا و از طریقاداره متبوع خود جهت توقف کار و رفع خطر به کارفرما ابلاغ کنند.
ماده 6- بازرسان کار موظفند در موارد وم ضمن ارائه توضیحات کافی به کارگران و کارفرمایان نسبت به راهنمایی وآموزش حضوری آنان اقدام نمایند.
ماده 7- بازرسان کار موظفند در صورت مشاهده تولید ماشینآلات غیر ایمن و خطرناک با توجه به ماده 88 و 89 قانونکار، تذکرات و راهنماییهای لازم را کتبا و از طریق اداره متبوع خودبه کارفرمایان مربوطه ابلاغ نمایند.
ماده 8- بازرسان کار موظفند پس از انجام بازرسی، در مورد کلیهمشاهدات خود، طبق دستورالعملهای اداره کل بازرسی کار از مشخصات کارگاه و نواقص موجود گزارش کتبی تهیه و به اداره متبوع خود تسلیم کنند.
ماده 9- بازرسان کار مکلفند نواقص و ایرادات موجود راحضورا به مسئولین کارگاه اعلام و سپس مراتب را کتبا و از طریق اداره متبوع خود به کارفرما و با تعیین مهلت معقول و مناسب در جهت رفع نواقص و ایرادات ابلاغ نمایند.
ماده 10- در صورت عدم اجرای موارد ابلاغ شده و عدم رفع تمام یا برخی از نواقص و ایرادات بازرسان کار موظف به درخواستتعقیب متخلفیناز مراجع قضایی از طریق اداره متبوع خود میباشند.
ماده 11- بازرسان کار موظفند کلیه حوادث ناشی از کار رابراساس مقررات و دستورالعملهای مربوطه که از طرف اداره کلبازرسی کار صادر میشود، مورد بازرسی، بررسی و تجزیه و تحلیلقرار داده و نسبت به تهیه و تنظیم گزارشات و ابلاغ دستورالعملهایلازم به کارفرما به منظور جلوگیری از وقوع حوادث مشابه اقدامنمایند.
ماده 12- بازرسان کار موظفند رونوشت گزارش حوادث را بهمراجع درخواستکننده (انتظامی و قضایی) از طریق اداره متبوعخود ارسال دارند.
ماده13- درهنگام بررسیحوادثمنجر به فوت و نقصعضو، بازرسانکار موظفند نظریه پزشکی قانونی را اخذ و مورد توجه قرار دهند.
ماده 14- بررسی حوادث منجر به فوت یا نقص عضوحتیالامکان توسط 2 نفر از بازرسان کار انجام شود.
تبصره- بازرسان کار با کمتر از سه سال سابقه کار تجربینمیتوانند به بررسی حوادث منجر به فوت و نقص عضو مستقلا اقدام نمایند.
ماده 15- بررسی مجدد حوادث ناشی از کار و ابراز نظریه کارشناسی صرفا به درخواست مراجع قضایی امکانپذیر میباشد.
ماده 16- در بررسی حوادث ناشی از کار چنانچه حادثه به علت نواقص ایمنی کارگاه یا ماشینآلات مربوطه اتفاق افتاده باشد بازرسکار موظف است طبق ماده 105 قانون کار اقدام نماید.
ماده 17- بازرسان کار مکلفند برای تشکیل و فعال نمودنکمیتههای حفاظت فنی و بهداشت کار از کارگاههای مشمول با کارفرمایان همکاری نموده و در صورت وم با شرکت در جلسات متشکله با این کمیتهها تبادل نظر کنند.
ماده - جهت ارتقای فرهنگ ایمنی کارگران و کارفرمایان، بازرسان کار باید در کلاسهای آموزشی که توسط وزارت کار و امور اجتماعی تشکیل میگردد، شرکت و نسبت به تدریس دروس ایمنی و حفاظتی اقدام نمایند.
ماده 19- نماینده مورد نظر در مواد 173 ـ 174 ـ 175 ـ 176 ـ177 قانون کار (فصل یازدهم) از بین بازرسان کار واحد کار و اموراجتماعی محل انتخاب میگردد.
این آییننامه مشتمل بر 19 ماده و 2 تبصره به استناد تبصره ماده 99 قانون کار جمهوری اسلامی ایران در جلسه مورخ 19/8/77 شورای عالی حفاظت فنی تهیه و در تاریخ 8/9/77 به تصویب وزیر کار و امور اجتماعی رسید.
ارائه تصویر شناسنامه کاری جهت استحضار
پاسخ به سوالات همکاران و نمایندگان استانها پیرامون چگونگی روند اجرایی طرح تهیه شده
کار ,ماده ,بازرسان ,بازرسی ,موظفند ,نمایند ,بازرسان کار ,کار و ,کار موظفند ,نمایند ماده ,قانون کار ,طریق اداره متبوع ,قربانی تبانی بازرسان
درباره این سایت